Wednesday, November 14, 2007

ဆရာျမသန္းတင့္၊ ျမသီႏွင့္ စစ္မွန္ေသာလံုၿခံဳရာသို႔

line

(က)

၁၉၉၃ ခုႏွစ္ ေမလ (၁၉) ရက္ေန႔ ...။

အဂၤလန္ႏို္င္ငံ ေအာက္စဖိုဒ္တကၠသိုလ္၌ အဌမေျမာက္ “ဂၽြဳိက္စ္ပီအာစ္” အထိမ္းအမွတ္ ေဟာေျပာပြဲ တခုအား က်င္းပခဲ့သည္။ မစၥပီအာစ္က သူမဘ၀ရွိ အခ်ိန္မ်ားစြာႏွင့္ သူမ၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ရွိသမွ်
အား ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္သာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြင္း “ဂၽြဳိက္စ္ပီအာစ္” သည္ ဘ၀အား ျမဳပ္ႏွံထားသူ။ ေဟာေျပာပြဲသို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အားဖိတ္သည္။ ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္က မတက္ေရာက္ႏိုင္။ ထုိစဥ္က ေဒၚစုသည္ စစ္အုပ္စု၏ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းထားျခင္း
အား ေနအိမ္၌ ခံေနရသည္။ သို႔ႏွင့္ ေဒၚစုမွ ေဟာေျပာပြဲသို႔ စာတမ္းတေစာင္ ေရးသား၍ ေပးပို႔ခဲ့
သည္။ ေဒၚစု၏ စာတမ္းအား သူမကိုယ္စား ခင္ပြန္းသည္က ဖတ္ၾကားခဲ့သည္။

“Refugee ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းကို ျမန္မာျပန္လိုက္ေသာအခါ ဒုကၡသည္ တနည္းအားျဖင့္ ဒုကၡ ခံစားေနရသူဟု အဓိပၸာယ္ေပါက္ပါသည္။ ဤသေဘာအတုိင္းသာဆုိပါက ဒုကၡသည္ဘ၀ကို က်မတုိ႔အားလံုးမလဲြမေသြ သိရွိရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဘ၀ရပ္တည္မႈ၏ အႏွစ္သာရတန္ဖိုးကိုေပးေသာ လံုၿခံဳမႈႏွင့္ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာခ်မ္းသာမႈတုိ႔ကို ခ်ဳိးဖဲ့ဖ်က္ဆီးသည့္ အင္အားစုမ်ား၏ေဘးရန္မွ
ကင္းေ၀းလံုၿခံဳေရးကို ရွာေဖြေနၾကေသာသူမ်ားသည္ ဒုကၡသည္မ်ားပင္ ျဖစ္ၾကပါသည္”

စာတမ္း၏နိဒါန္းကို ဤသို႔ ဒုကၡသည္အဓိပၸာယ္အား ဖြင့္ဆုိ၍ေရး၏။ စာတမ္း၏အမည္ကား “စစ္မွန္ေသာ လံုၿခံဳရာသို႔”

(ခ)

ဆရာျမသန္းတင့္၏ ပထမဆံုးေရးေသာ ၀တၳဳတုိက “ ဒုကၡသည္” ျဖစ္သည္။ ျမသန္းအမည္ႏွင့္ ေရးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ထုတ္ တာရာမဂၢဇင္း အတြဲ (၃) အမွတ္ (၂၁) တြင္ေဖာ္ျပပါရွိ
ခဲ့သည္။

ျပည္တြင္းစစ္က လြတ္လပ္ေရးႏွင့္အတူ ေပါက္ဖြားလာ၏။ ေနရာမေရြး။ ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ ျပည္တြင္း စစ္မီးက ေတာက္ေလာင္ေတာ့သည္။ အစိုးရက ရန္ကုန္တ၀ိုက္ကိုသာ ထိန္းထားႏိုင္ေတာ့၏။ ေကအင္ဒီအိုက ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚအားသိမ္းသည္။ အင္းစိန္အား တုိက္သည္။ အစုိးရတပ္မ်ားက ျပန္၍ခုခံသည္။ ျပည္တြင္းစစ္မီးလွ်ံက ေလာင္ၿမိဳက္၍ေကာင္းဆဲ။ ရြာသားမ်ား ရြာတြင္မေနရဲ။ ရြာကိုပစ္၍ေျပးၾကရ၏။

ဒုကၡသည္မ်ား...

ကိုဘုိးျမတုိ႔ မိသားစု ဒုကၡသည္ကယ္ဆယ္ေရးအဖြဲ႔၏ အစီအစဥ္ႏွင့္ ရန္ကုန္သို႔ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ဒုကၡသည္မ်ားအား ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၏ အေဆာင္မ်ားတြင္ထားသည္။ ကိုဘုိးျမတုိ႔ အိမ္ေထာင္
စုတြင္ ဇနီးမေရႊခင္၊ သမီးျမသီႏွင့္ ေအာင္ဘန္းတုိ႔ ညီအစ္ကို ငါးေယာက္ရွိသည္။ ဒုကၡသည္ ကယ္ဆယ္ေရးအဖြဲ႔က တေန႔လွ်င္ ဆန္ႏို႔ဆီဗူးႏွစ္လံုး ဆီႏွစ္က်ပ္ခြဲသား၊ ပဲ ႏုိ႔ဆီဗူး တလံုး ထုတ္ေပးသည္။ လုိတာကိုေတာ့ ကိုယ္ဘာသာကိုယ္ ၀ယ္ယူၾက။

ရြာက ေရာက္လာကာစျဖစ္၍ ျပႆနာမရွိ။ လက္ထဲတြင္ ေငြစေၾကးစေလးမ်ားပါလာေသးသည္။ လုိတာအား ၀ယ္ႏုိင္ သံုးႏုိင္ၾက၏။ တျဖည္းျဖည္းၾကာလာေတာ့ ပါလာသည့္ေငြသည္လည္း ပြန္း၍ ပါး၍လာၿပီ။ ၾကာရင္ေတာ့ ခက္ၿပီ။ ကိုဘုိးျမတို႔ မိသားစုတြင္ ျမသီက အႀကီးဆံုးသမီး အပ်ဳိေဘာ္
၀င္စအရြယ္။ မေရႊခင္က အငယ္ႏွစ္ေယာက္ႏွင့္ ခ်က္ျပဳတ္လိုက္ႏွင့္ လက္မလည္ႏုိင္။ ေနာက္ဆံုး ေစ်းဖုိးကာမိရန္ ျမသီေစ်းေရာင္းထြက္ရေတာ့သည္။ ျမသီက ပထမေျမပဲေလွာ္ႏွင့္ ကြမ္းယာ စေရာင္းသည္။ ေနာက္ ကမာရြတ္ရွိ ကုလားဆုိင္မွ ေရနံဆီကို ေန႔ျပန္တိုးႏွင့္ယူ၍ ဒုကၡသည္ စခန္းအတြင္းလွည့္၍ေရာင္းသည္။

ပထမတြင္ မဆိုး။ တေန႔ တေန႔ ေျခာက္မူး သံုးမတ္ေလာက္က်န္သည္။ ညေနတြင္ ကုလားဆုိင္မွ ေစ်းေႂကြးအား ျမသီဆပ္သည္။ ၿပီးလွ်င္ ေနာက္ေန႔အတြက္ အေႂကြးႏွင့္ ေစ်းထြက္၀ယ္သည္။ အလ်ဥ္မီ၏။ ေနာက္ပိုင္း၌ ေက်ာင္း၀င္းအတြင္း ဒုကၡသည္မ်ား သူသူကိုယ္ကိုယ္ ေစ်းသည္ေတြခ်ည္း ျဖစ္လာၾကေတာ့၏။ ေစ်းသည္မ်ားေပါ၍ တေနကုန္ လွည့္ေရာင္းေသာ္လည္း ျမသီအဖို႔ ငါးမူးက်န္ ရန္ပင္ ခက္ခဲလာေတာ့၏။ ကုလားဆုိင္မွ ေစ်းေႂကြးအား ျမသီ မွန္မွန္မရွင္းႏိုင္။ ေစ်းေရာင္းေကာင္း လွ်င္မူ မနက္ကအေႂကြး ညေနရွင္းႏိုင္၏။ ေရာင္းမေကာင္းသည့္ေန႔တြင္ေတာ့ ျမသီမရွင္းႏုိင္။

(ဂ)

“အေမေရ က်ဳပ္ ပုိက္ဆံသြားရွင္းအံုးမယ္” ဟု စႀကႍေဘးတြင္ထမင္းခ်က္ေနသည့္ မေရႊခင္ကို လွမ္းေျပာကာ ထြက္လာ၏။ မိန္းကေလးေက်ာင္းေဆာင္ေရွ႕တြင္ ေက်ာင္းသူေတြ လမ္းေလွ်ာက္ ေနၾက၏။ ဆည္းဆာကေလးကလည္း မပြင့္တပြင့္မို႔ စိတ္ထဲမွာ ျမဴးမိသည္။ နဂိုကလည္း စိတ္ေပါ့ ပါးျပန္။ ရာသီကလည္း မလင္းတလင္းႏွင့္ သာယာျပန္ေတာ့ ျမသီမွာ ရင္ထဲကခုန္လာကာ ေပ်ာ္၏။ သည္အခ်ိန္ဆုိရင္ ပိုက္ဆံရွင္းလုိ႔ေကာင္း၏။ လူရွင္းသည္။

“ကာကာ မေန႔က က်န္တာ ႏွစ္က်ပ္တမူး၊ ဒီေန႔ေရနံဆီယူတာက သံုးက်ပ္” ဟု တြက္ရင္း အိတ္ထဲက ပိုက္ဆံကိုႏႈိက္၏။
“ေရာ့ ရွင္ေရ ဟုတ္လား”
“ေကာင္မေလး ယူသြားအံုးေလ”
“ဟာ က်န္ေသးတယ္ ၊ ကုန္မွ လာယူမယ္”

စိတ္ထဲတြင္ေပါ့ပါးသြား၏။ ရွိေနသည့္ အေႂကြးေတြဆပ္လုိက္ရ၍ ၀မ္းသာမိသည္။ ပိုက္ဆံေပး၍ ျပန္မည့္အျပဳမွာ ကုလားက ေနအံုးဟုဆုိကာ မနက္ျဖန္အတြက္ ဆန္ထုတ္ေပး၏။ ဆန္ခ်င္ေနစဥ္ မုတ္ဆိတ္ေမႊး ရွရွက ပါးကိုတုိက္မိသြား၍ ယားက်ိက်ိျဖစ္သြား၏။ လက္ေမာင္းေမႊးေတြနဲ႔ လက္ႀကီး
က ျမသီကို ရစ္ပတ္၏။ ႏွာေခါင္းခၽြန္ခၽြန္က မ်က္ႏွာကို မိုး၏။

အျပန္တြင္ ျမသီကို ကုလားက ေငြငါးက်ပ္ပင္ေပးလုိက္ေသးသည္။ ျမသီမွာ ႏြမ္းနယ္၏။ ရင္ထဲ ကလည္း တဒိတ္ဒိတ္ခုန္၏။ အေတြ႔က ငိုရမည့္အေတြ႔လား၊ သာယာရမည့္အေတြ႔လား ေ၀ခြဲမရ။ မ်က္ရည္မ်ား လွိမ့္ဆင္းလာ၏။

(ဃ)

မတတ္ႏိုင္ပါ။ အလုပ္လည္းမရွိ။ ေစ်းေရာင္းျပန္လ်င္လည္း အျမတ္မရ။ ဒုကၡသည္ကယ္ဆယ္ေရးမွ ေပးသည့္ဆန္ကလည္း မလံုေလာက္။ တခါတေလ ပိုးထုိး၊ ေရစိုဆန္ပင္ ပါေသးသည္။ ျမသီမွာ လူ ေလးငါးေယာက္ကို ေတြ႔ဖူးလာ၏။ ဒီလိုေက်ာင္း၀င္းထဲတြင္ ေစ်းသည္ေတြ ေပါသည့္အတြက္ တေန႔ တက်ပ္ေလာက္မွမက်န္ ေစ်းသည္ေပါသည့္ေခတ္တြင္ ကံတရားကိုသာ အဆိုးခ်ရမည္။

အေဖတို႔ အေမတုိ႔သိရင္ေတာ့ ဒုကၡပဲ။ တခါတေလေတာ့ စိုးရိမ္မိသည္။ ေတာမွာသာ ေနရင္ ဒီလို
လည္းျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူးဟူ၍လည္း ေနာင္တရသလုိလုိရွိ၏။ သည္လုိႏွင့္ျမသီမွာ အဆံုးတြင္ ငိုရမလား၊ မေ၀ခြဲႏိုင္။ တညမွာ လူရည္သန္႔သန္႔ႏွစ္ေယာက္ လာေခၚသြား၏။ တညလံုးအတြက္ ေငြေလးဆယ္ရ၏။ ျမသီမွာ ပထမေတာ့ ကုလားနဲ႔တုန္းက ေငြငါးက်ပ္ကို ခံုမင္ခဲ့မိလို႔။ သူတုိ႔နဲ႔
က်ေတာ့ ေငြေလးဆယ္ကို မက္ေမာမိလို႔...။

(င)

ဒုကၡသည္၀တၳဳတုိအား ဆရာျမသန္းတင့္ေရးသည့္အခ်ိန္၌ ဆရာသည္ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ တတ္ေရာက္ေနဆဲ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းသား။ အင္းစိန္ဘက္မွ ေသနတ္သံသဲ့သဲ့အား ဆရာၾကား ေနရမည္။ ေသနတ္သံမ်ားကား အင္းယားေရျပင္အား လႈိင္းထသြားေစမည္။ ကံ့ေကာ္ရနံ႔ကို ယမ္းနံ႔ႏွင့္ကူးလုိက္မည္။ ဤတြင္ ဆရာသည္ ဒုကၡသည္အား ေရးျခင္းျဖစ္မည္။

(၇) ႏွစ္ေျမာက္ေပဖူးလႊာ မဂၢဇင္း၏ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းတြင္ ဆရာျမသန္းတင့္ႏွင့္ ဆရာ၀င္းၿငိမ္း ေတြ႔ဆံုထားသည္ကို ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဤတြင္ဆရာက ဒုကၡသည္၀တၳဳ ေရးရသည့္အေၾကာင္းအား ရွင္းျပသည္။

“ပထမဆံုး၀တၳဳတုိက ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ထုတ္တဲ့ တာရာထဲမွာပါတယ္။ ဒုကၡသည္ဆုိတဲ့ ၀တၳဳတို။ အဲ့ဒီတုန္းက က်ေနာ္တုိ႔ေနတဲ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥတၱရာေက်ာင္းေဆာင္ (ေရႊဘုိေဆာင္) မွာ ေက်ာင္းသားေတြကို အိမ္ျပန္လႊတ္ၿပီး အင္းစိန္တ၀ိုက္က စစ္ေျပးဒုကၡသည္ေတြကို ထားရတယ္။ အဲ့ဒီထဲက ေကာင္းမေလး တေယာက္အေၾကာင္းကို က်ေနာ္၀တၳဳေရးတယ္။ က်ေနာ္တို႔ေရွ႕မွာတင္ ဒီေကာင္မေလး ပ်က္စီးသြားတယ္။ ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ ေတာက ေျပးလာၾကၿပီး ရန္ကုန္ေရာက္
ေတာ့ အဲ့လိုပ်က္စီးသြားရတဲ့ မိန္းကေလးေတြကို က်ေနာ္ေတြ႔ေနရတယ္။ ဒါဟာ ျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕ အနိ႒ာ႐ံုျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္တာ မေကာင္းဘူးလို႔ က်ေနာ္ေရးတယ္ ”

(စ)

ျပည္တြင္းစစ္မီးက အင္းစိန္မွ ပဲခူး႐ုိးမသို႔ ေရြ႕သည္။ ၿပီးလွ်င္ သံလြင္သို႔ကူး၏။ မၿငိမ္း။ ဒုကၡသည္ တုိ႔သည္လည္း နယ္စပ္မ်ဥ္းတေလွ်ာက္၌ သီ၍ရွိေနၾကဆဲ။ အိမ္မျပန္ႏုိင္ၾကေသး။ ဒုကၡသည္တုိ႔၏ ဒုကၡမ်ားက မေအးၿငိမ္း။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ “စစ္မွန္ေသာလံုၿခံဳရာသို႔” စာတမ္း၏ နိဂံုးခ်ဳပ္ခ်က္ႏွင့္ပင္ အဆံုးသတ္
ပါရေစ ...။

“႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ အေထာက္အကူမွန္သမွ် ဆံုး႐ႈံးခဲ့ရသူတုိ႔တြင္ အားကိုးအားထားျပဳစရာဟူ၍ မိမိတုိ႔၏ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာတန္ဖိုးထားမႈ ဓေလ့သာ က်န္ေတာ့ေၾကာင္းကို ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံလုပ္ကိုင္သူမ်ား အသိဆံုးျဖစ္ပါသည္။ ဘုိးဘြားစဥ္ဆက္ ယံုၾကည္လက္ခံလာခဲ့ၾကေသာ သဒၵါတရား၊ ဂ႐ုဏာတရားတုိ႔မွ ေပါက္ဖြားလာေသာ ေ၀ငွေပးကမ္းလိုစိတ္မ်ားေၾကာင့္ အိုးမဲ့ အိမ္မဲ့ ျဖစ္ေနရသူ ဆင္းရဲသားမ်ားကပင္ မိမိ၏ ရွိစု မဲ့စု ရိကၡာေလးကို အလွ်ံအပယ္ႂကြယ္၀သူကဲ့သို႔ သူတပါးအား ၾကည္ႏူးစြာ ေပးကမ္းျခင္းမ်ားလည္း ရွိပါသည္။

တဖန္ ကိုယ္က်ဳိးကိုသာ အဓိကထားသည့္ သဘာ၀ကို ၾကာျမင့္စြာ ေမြးျမဴအားေပး၍ ေပၚေပါက္ လာေသာ အဘိဇၹ်ာဗ်ာပါဒ စိတ္မ်ား၏ လႈံ႔ေဆာ္မႈေၾကာင့္ ဒုကၡသည္အခ်င္းခ်င္းထံမွပင္ ခိုး၀ွက္လု
ယက္ၾကသည္မ်ားပင္ ရွိပါသည္။ စင္စစ္မွာမူ ကမၻာဒုကၡသည္အမ်ားစုသည္ လူမဆန္မႈႏွင့္ ပညာ
ဥာဏ္ ကင္းမဲ့မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရေသာ မခံသာေတာ့သည့္ အေျခအေနမ်ားမွ ကင္းလြတ္ရာ လံုၿခံဳရာကို ရွာေနၾကသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။

မင္းဟန္

No comments: